Ravitsemusterapia

Ruokavalio on keskeinen osa kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia. Aina itselleen sopivan ruokavalion koostaminen ei kuitenkaan ole helppoa. Ravitsemusterapiassa edistetään asiakkaan terveyttä ja hyvinvointia ravitsemuksen keinoin. Ravitsemusterapeutti on Valviran laillistama ammattihenkilö, jolla on yliopistotasoinen sairauksien ehkäisyyn ja ravitsemushoitoon keskittyvä koulutus.

Ravitsemusterapeutin vastaanotolla pureudutaan asiakkaan ravitsemuksellisiin haasteisiin asiakaslähtöisesti ja pohditaan ratkaisuja ja käytännön toimia yhdessä asiakkaan kanssa. Ravitsemusterapian vaikuttavuus perustuu siihen, että jokainen asiakas on yksilö ja tarvittavat muutokset tehdään siten, että ne todella toteutuvat arjessa. Oikeanlaiset ruokavalinnat edistävät terveyttä, tukevat mielen hyvinvointia, auttavat painonhallinnassa sekä voivat ehkäistä monien sairauksien puhkeamista. Terveyttä edistävä ravitsemus tukee myös kuntoutumista ja liikunnallisten tavoitteiden saavuttamista.

Vastaanotolle kannattaa hakeutua aina, jos jokin omassa ruokavaliossa mietityttää tai haluat parantaa suhdettasi ruokaan. Vastaanotolla saat apua esimerkiksi vatsa- ja suolistovaivoihin, erilaisiin elintapasairauksiin ja painonhallintaan. Vastaanotolla voidaan tarkastaa myös ruokavaliosi kokonaisuus kuntoon, olit sitten sekasyöjä tai noudatat kasvis- tai vegaaniruokavaliota. Myös urheilijat ja liikkujat hyötyvät ravitsemusterapiasta.

Ravitsemusterapia hinnasto

Luennot – Pyydä tarjous! Luennot suunnitellaan ja toteutetaan sopimuksen mukaan.

Minä ravitsemusvalmentajana

Ravitsemusasiantuntijana haluan auttaa asiakkaitani kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia. Vahvuuksiani asiantuntijana ovat ihmisläheisyys ja halu auttaa ja tukea muutosten toteuttamisessa. Ohjaukseni perustuu asiakaslähtöisyyteen ja minulle on tärkeää kohdata jokainen asiakas yksilönä. Ruokaan liittyy paljon tunteita, minkä lisäksi arvot ohjaavat toimintamme pitkälle. Siksi myös arvotyöskentely on tärkeä osa ravitsemusohjausta. Ravitsemusfilosofiani perustuu 80:20-ajattelulle, sillä terveellisesti syömisen ei tarvitse olla tylsää ja ankeaa pilkun viilaamista. Kun suuri osa valinnoista on terveyttä edistäviä, jää tilaa myös niille ”ei niin terveellisille” valinnoille, ruoan sosiaalisen ulottuvuuden toteutumiselle ja spontaaniudelle, mikä mahdollistaa joustavan ruokasuhteen kehittymisen.

Processed with VSCO with f2 preset

Maija Ristimäki

Ravitsemusterapeutti

Usein kysyttyä ravitsemusterapiasta

Kuka on ravitsemusterapeutti?
Ravitsemusterapeutti on yliopistokoulutettu laillistettu terveydenhuollon ammattilainen. Laillistettu ravitsemusterapeutti voi toimia ravitsemuksen erityisosaajana terveydenhuollossa. Yksityisellä puolella kuka tahansa voi esiintyä ravitsemusasiantuntijana, ravintoterapeuttina tai ravintovalmentajana. Ravitsemusterapeutti sen sijaan on aina yliopistokoulutettu terveydenhuollon ammattilainen.

Milloin hakeutua ravitsemusterapiaan?
Ravitsemusterapiaan kannattaa hakeutua, jos mikä tahansa omassa syömisessä mietityttää. Ravitsemusterapeutilla on osaamista terveyttä edistävästä ravitsemuksesta sekä erilaisista ravitsemuksen erityiskysymyksistä. Oli mielessäsi sitten elämäntapamuutos tai jokin sairaus, joka tarvitsee ravitsemushoitoa, voi ravitsemusterapeutti auttaa. Myös ruoka- ja kehosuhteeseen liittyviä teemoja voidaan käsitellä ravitsemusterapiassa. Lisäksi urheilijat ja aktiiviliikkujat voivat
hyötyä ravitsemusohjauksesta.

Millaisia sairauksia ravitsemusterapiassa voidaan huomioida?
Ravitsemusterapeutin työnkuvaan kuuluu olennaisena osana erilaisten sairauksien, kuten elintapasairauksien, syömishäiriöiden, erilaisten vatsa- ja suolisto-oireiden sekä ruoka-allergioiden ravitsemushoito. Ravitsemusterapeutilla on ymmärrystä syömisen psykologiasta, syömiskäyttäytymisestä sekä elimistön fysiologiasta ja anatomiasta monipuolisesti ja siten jokainen asiakas huomioidaan aina yksilöllisesti.

Minulla ei ole erityistä ravitsemushoitoa vaativaa sairautta, voinko silti tulla
ravitsemusterapeutille?
Ehdottomasti! Kuka tahansa voi tulla keskustelemaan ja pohtimaan ravitsemusasioita
ravitsemusterapeutille. Mitään erityistä syytä ei tarvita. Myös silloin voit hakeutua vastaanotolla, jos kaipaat varmistusta siitä, että saat kaikkia ravintoaineita ruokavaliostasi. Ravitsemusterapiassa voidaan keskustella myös ruoka- ja kehosuhteesta, jotka vaikuttavat olennaisesti hyvinvointiimme.

Miksi ensikäynti on pidempi?
Ensikäynnillä kartoitetaan monipuolisesti asiakkaan ruokavalio sekä muita elintapoja ja terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Erilaiset arjen kuormitusta aiheuttavat tekijät, uni sekä liikunta vaikuttavat hyvinvointiimme sekä siihen, miten syömme. Taustatekijöiden monipuolinen ymmärtäminen auttaa ravitsemusterapeuttia auttamaan sinua!

Yhteistyössä