Dry needling, kuivaneulaus

Dry needling (DN), eli kuivaneulaus on hoitomuoto, jossa neuloitetaan ohuilla steriileillä kertakäyttöneuloilla lihasten kireitä kipupisteitä (triggerpiste). Hoidolla pyritään lievittämään kipua ja lihasjännitystä sekä rauhoittamaan hermostoa. Kuivaneulaushoidon tarve perustuu aina ammattilaisen arvioon, joten siihen ei voi tehdä suoraa ajanvarausta.

Jos kärsit tuki- ja liikuntaelinten vaivoista, varaa aika fysioterapeutin tai osteopaatin tapaamiseen. Tapaamisessa kartoitamme tilanteesi ja teemme arvion hoidon tarpeesta.

Fysioterapia hinnasto

Jos vaivasi on jatkunut pitkään (Yli 3kk) suosittelemme varaamaan pidempi osteopaatin (n.75min) aika, jotta aikaa jää kattavalle syyn selvittämiselle. Alle 3kk ja akuuttiin vaivaan tai jatkohoitoaikaa varatessasi, suositellaan normaalin mittaista aikaa (n.45min). Ota ensimmäiselle käynnille mukaan mahdolliset röntgen- tai magneettikuvat sekä lausunnot.

Osteopaatit ja fysioterapeutit

Eetu

Eetu Koivisto

Osteopaatti

Eero

Eero Aaltonen

Osteopaatti | Fysiikkavalmentaja

Iiro

Iiro Koponen

fysioterapeutti / koulutettu hieroja

Mitä kuivaneulaus on?

Sana kuivaneulaus tulee siitä, ettei neuloituksessa injektoida puudutusainetta kipupisteisiin. Lääkärit käyttävät usein puudutusinjektioita näihin samoihin triggerpisteisiin laukaistakseen kipukierteen tai päänsäryn. Tutkimuksissa on havaittu, että kuivaneulauksella on mahdollista lievittää triggerpisteperäistä kipua. Puudutusinjektioilla ei ole havaittu merkittävästi parempaa vaikutusta kivun lievitykseen verrattuna kuivaneulaukseen.

Akupunktio

Akupunktio on puolestaan vuosituhansia vanha perinteinen kiinalainen hoitomenetelmä, jota on Suomessa käytetty yli 30 vuotta. Se on hoitomuoto, jossa neuloitetaan ohuilla steriileillä ja kertakäyttöisillä neuloilla tarkoin määriteltyihin pisteisiin (akupunktiopisteet). Akupunktio vaikuttaa kipuun sekä lihasten ja koko kehon rentoutumiseen. Akupunktiosta on kehittynyt pikkuhiljaa ”länsimainen akupunktio”, joka viittaa länsimaisen lääketieteen tukemaan akupunktiohoitoon, joka on tutkimusnäyttöön perustuvaa.

Mitä eroa akupunktiolla ja kuivaneulauksella on?

Huomion arvoista onkin, että noin 90 % neuloitettavista akupunktiopisteistä ovat samoja pisteitä, kuin triggerpisteet. Länsimaisella akupunktiolla ja dry needlingillä on siis paljon samankaltaisuuksia. Molemmissa hoitomuodoissa neuloitetaan samoilla neuloilla samoja pisteitä. Vain termistöllä, historialla ja hoitofilosofialla on eroja, jotka ilmenevät hieman erilaisilla lähestymistavoilla. Vaikutusmekanismit kuitenkin perustuvat nykytiedon mukaan täysin samoihin hermostollisiin tekijöihin.

Dry needlingillä ja akupunktiolla pyritään lievittämään kipua, jotta pystyisit palaamaan arkeen nopeammin ja itse edistämään toimintakykyäsi tehokkaammin.

Kiputilojen hoito neulauksella

Modern Movement Clinicillä neulahoitoa käytetään enimmäkseen tuki- ja liikuntaelimistön kiputilojen hoitoon ja kuntoutuksen tueksi. Neulahoidolla on tutkimuksissa osoitettu olevan vaikutusta myös muihin oiretiloihin, kuten monisyisiin kiputiloihin (esim.fibromyalgia), nivelrikkokipuihin ja iskiasvaivaan. Neulahoitoon voidaan tarvittaessa yhdistää sähköhoito (TENS), jolla voidaan tehostaa neulahoidon vaikutusta.

Neuloitus ei ole kivuliasta. Hoidon aikana saattaa tuntua nopea hetkellinen paineen tunne, lihaksen nytkähdys tai sähkömäinen tuntemus, kun neula asetetaan. Tavallisin haittavaikutus on väsymys tai paikallinen arkuus, joka häviää yleisesti vuorokauden kuluessa. Neuloitusalueelle saattaa kehittyä paikallinen mustelma ja joskus esiintyy pientä verenvuotoa.

Hoitokertojen määrä tilanteen mukaan

Hoitokertojen määrä arvioidaan asiakkaan tilanteen mukaan. Usein 1-2 kertaa viikossa ja yhteensä 7-10 kertaa annettu hoito on määrällisesti riittävä. Akuuteissa vaivoissa jo 1-3 hoitokertaa voi antaa avun kipuihin ja parantaa hetkellisesti toimintakykyä. Akupunktio toimii parhaiten yhdistettynä aktiiviseen terapeuttiseen harjoitteluun ja sen vuoksi me Modern Movement Clinicillä toteutamme sen osana fysioterapiaa & osteopatiaa.

Neulahoitoa käytetään esimerkiksi seuraavien vaivojen hoitoon:

• niskakipu
  • selkäkipu
  • päänsärky (mm. migreeni, raskaana oleville päänsärkypotilaille turvallinen hoito)
  • yläraajan kiputilat (mm. tenniskyynärpää, rannekipu, olkapääkipu)
  • alaraajan kiputilat (mm. lonkkakipu, polvikipu, plantaarifaskiitti)
  • urheiluvammojen jälkitilat
  • krooninen kipu
  • yleinen rentoutuminen

Neulahoidon vasta-aiheita:

• yleisinfektio tai kuume
  • vaikea sydämen vajaatoiminta tai vaikea munuaistauti
  • verenvuototauti eli hemofilia
  • suurten leikkausten jälkeen (6kk karenssi)
  • hoidettavassa raajassa lymfanestekierron häiriö
  • raskauden neljän ensimmäisen kuukauden aikana (suhteellinen kontraindikaatio)

Mitä nämä ”triggerpisteet” sitten ovat?

Tässä kappaleessa puhuttaessa triggerpisteistä, tarkoitetaan yleisesti myös akupunktiopisteitä.

Triggerpiste on luustolihaksen ylijännittyneen punoksen tai lihasfaskian sisäinen voimakkaasti ärtynyt alue. Triggerpistettä (TP) tunnusteltaessa se on kivulias ja voi aiheuttaa säteilykipua, lihasjännitystä tai tahdosta riippumattomia lihasnytkähdyksiä. Ylikierroksilla oleva hermosto levittää ärsykkeen herkemmin ja laajemmin muille ympäröiville kehon alueille, ja näin kipu saattaa heijastua laajemmalle alueelle. Hermoston ylivirittäytyneisyys ja herkistyminen aiheuttavat esimerkiksi päänsärkyä, kroonista kipua, vatsakipuja, ahdistuneisuutta ja unettomuutta.

Uusimpien faskiatutkimusten mukaan TP:t ovat nimenomaan faskiaalisia ”motorisia keskuksia”. Näissä pisteissä yhdistyvät niveltä liikuttavien lihasten faskiaaliset kudokset voimavektoreiden suuntaisesti. Nämä pisteet säätelevät siis lihasten välistä synkronaatiota, jotta liikkeistä tulisi taloudellista, hallittuna ja harmonisia. Häiriöt näissä pisteissä aiheuttavat moninaisia ongelmia, mekaanisella ja neurologisella tasolla.

Myofaskiaaliset triggerpisteet

Myofaskiaaliset TP:t ovat usein yksi osatekijä akuutin ja kroonisen lihaskudosperäisen kivun aiheuttajista, jotka jäävät myös usein huomioimatta. Potilaat voivat käydä monia epäonnistuneita hoitoja läpi ja saada useita eri diagnooseja, joilla pyritään selittämään oireet. TP:t ovat usein mukana sekundaarisina monessa muussa kehon ongelmissa, kuten nivelartroosissa, erilaisissa nivel- ja retkahdusvammoissa, viskeraalisissa toimintahäiriöissä ja systeemisairauksissa kuten fibromyalgiassa.

Ärsyyntyneen TP:n alueella näyttäisi vallitsevan aineenvaihdunnallinen häiriö, jossa kudoksella on hapen ja energian puute. TP:n alueella on myös havaittu lisääntynyttä tulehdusaineiden määrää, kuten histamiinia, kalsitoniinigeeniin liittyvää peptidiä, bradykiniinia, serotoniinia ja prostaglandinia. Kiristyneessä lihaskudoksessa hiusverisuonet joutuvat puristuksiin, jonka seurauksena kudokseen muodostuu hapenpuutetta, jotka puolestaan lisäävät tulehdusaineita ja kipuhermopäätteiden aktivaatiota.

Triggerpisteiden aiheuttamia oireita:

• lihaskipu
  • nivelkipu
  • säteilevä kipu
  • päänsärky
  • jäykkyys
  • heikentynyt koordinaatio
  • vähentynyt lihasvoima
  • huimaus
  • huonovointisuus
  • ahdistuneisuus

Triggerpisteiden aktivaation aiheuttajia:

• huono taparyhti tai työasento
  • Äkillinen lihasten ylikuormitus
  • jatkuva ylikuormitus
  • Kudosvamma kuten lihasrepeämä
  • Systeemisairaudet (fibromyalgia, CFS, MPS, reuma
  • psyykkinen stressi
  • Yliaktiivinen immuunijärjestelmä
  • B-vitamiinin puutos
  • elektrolyyyttien tasapainohäiriöt
  • kihti
  • anemia
  • sisäelinsairaus

Miten triggerpisteiden neuloitus auttaa?

Neuloituksen vaikuttavat tekijät ovat melko monimutkaisia neurofysiologisia tapahtumaketjuja, joita tällä hetkellä tunnetaan osittain. Neuloituksen todetaan hajottavan häiriintyneitä motorisia hermopäätteitä, jolloin hermopäätekohina vähenee. Hermopäätekohina, toisin sanoen hermosynapsien jännitteen kohoaminen, muodostuu synapseihin kasaantuneesta aktiopotentiaalienergiasta triggerpisteen alueella. Tutkimuksissa triggerpisteen herkistymisen ja kohonneen hermopäätekohinan välillä on myös havaittu korrelaatiota. Hermosolut rakentavat uuden linkin tuhoutuneille hermopäätteille ja ”resetoivat” niiden koliini- ja asetyylikoliinireseptoreiden aktiiviteetin.

Kuivaneulausta tekevät

Eetu

Eetu Koivisto

Osteopaatti

Eero

Eero Aaltonen

Osteopaatti | Fysiikkavalmentaja

image4-ouj9mzvca4hictvdk9q8le0yzynm3d01i9kf3ebxa8 (1)

Iina Koskiranta

fysioterapeutti

(Äitiyslomalla loppukevääseen 2021 asti.)

Yhteistyössä